Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2021

Ο ΖΗΛ, ΤΟ ΞΩΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΔΕΛΦΙΚΗΣ ΑΝΤΙΖΗΛΙΑΣ

 Διαβάσαμε το παραμύθι μου Ο Ζηλ, το ξωτικό της αδελφικής αντιζηλίας, χωρίς ανάσα παρά το γεγονός ότι δεν είχαμε εξοικειωθεί  με σχετικά μεγάλα κείμενα. Τα παιδιά δεν ήθελαν ούτε διάλειμμα πριν τελειώσει το παραμύθι! Αυτό συμβαίνει όταν ένα κείμενο αγγίζει βαθιές πτυχές του ψυχικού τους κόσμου. Όταν τα συναισθήματα και οι αντιδράσεις των ηρώων του παραμυθιού είναι σαν τα δικά σου. Η ταύτιση, βλέπετε, είναι πολλές φορές μια ανακουφιστική λειτουργία. 


Ο Μελής, ένα χαριτωμένο αρκουδάκι, απολαμβάνει τα προνόμια του μοναδικού παιδιού μέσα από την αποκλειστική αγάπη και αφοσίωση των γονιών του. Ωστόσο, φτάνει η στιγμή που αποκτά μια αδελφούλα και όλα αλλάζουν. Μετά από έντονες ψυχικές συγκρούσεις, η παρουσία του Ζηλ και στη συνέχεια της Νεράιδας Ψυχαλίδας αποδεικνύεται καθοριστική για την επίλυση του προβλήματος.

Μέσα από τη συμβολική γλώσσα του παραμυθιού τα μικρά παιδιά, οι γονείς και οι παιδαγωγοί θα ανακαλύψουν, ο καθένας με το δικό του τρόπο, ότι υπάρχουν λύσεις για να απαλυνθεί το βασανιστικό συναίσθημα της αδελφικής αντιζηλίας. Ειδικότερα, οι ενήλικες θα κατανοήσουν ότι πρέπει να αποδέχονται το παιδί που υποφέρει από το αρνητικό αυτό συναίσθημα, το οποίο είναι φυσιολογικό και αναπόφευκτο, ότι κάποιες φορές χρειάζεται η συμβουλή του ειδικού για να υπάρξουν καλύτερα και γρηγορότερα αποτελέσματα και ακόμη ότι, σε κάθε περίπτωση, η προσωποποίηση του συναισθήματος μπορεί να αποβεί λυτρωτική (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).

'

Και αφού τα παιδιά ζωγράφισαν το δικό του Ζηλ το καθένα χωρίς να τους έχω δείξει την εικόνα της εικονογράφου για να μην τα περιορίσω (κάποια το επανέλαβαν μετά από μέρες με δική τους πρωτοβουλία!...), τους ζήτησα να δημιουργήσουν μια συνταγή για το γλυκό της αγάπης της δικής τους οικογένειας. Και όπως φαίνεται, κατάλαβαν καλά τους συμβολισμούς του παραμυθιού και τους μετέφεραν στη δική τους ζωή. 


Σε κάθε περίπτωση, το γλυκό της αγάπης με εξαιρετικά υλικά υλικά και με ό,τι αυτά συμβολίζουν, πρέπει να γίνεται σε κάθε οικογένεια καθημερινά!


Ζωγραφιές (χρώματα, σύμβολα, μεγέθη, εκφράσεις) και σχόλια μιλούν και λένε πολλά! Με άλλη δυναμική αποτύπωσαν τον Ζηλ τα παιδιά που έχουν αδέλφια, μεγαλύτερα ή μικρότερα, με άλλη αυτά που το συναίσθημα της αδελφικής αντιζηλίας έχει απαλυνθεί για κάποιους λόγους, με άλλη αυτά που δεν έχουν αδέλφια. Απολαύστε τα και σκεφτείτε όσο μπορείτε πάνω σ' αυτά. 

Μάνια: Ο Ζηλ σε δύο διαφορετικές εκδοχές. Είναι κακός αλλά και χαρούμενος μ' αυτά που κάνει.
Μάνια: Και πάλι ο Ζηλ με το  γούνινο σάκο, τα δηλητηριώδη μανιτάρια και ένα επιπλέον υλικό για να μπει στο καζάνι του: πιπέρια! 
Ζωή: Ο Ζηλ στο εργαστήρι του ετοιμάζει τη σκόνη. Τα αγκάθια και τα δηλητηριώδη μανιτάρια  πέφτουν στο καζάνι.
Μιχάλης: Νάτος, έξω από την πόρτα του σπιτιού, έτοιμος να ρίξει τη σκόνη του πάνω στ' αδέλφια.
Μιχάλης: Εδώ είναι το εργαστήριο του Ζηλ, κάτω από τη γη! Έχουν προστεθεί στοιχεία που δεν υπάρχουν στο παραμύθι: Μια κάμερα για να βλέπει τι γίνεται εκεί έξω και σχοινιά για να κατεβαίνει από τις καμινάδες!
Γιάννος: Ο Ζηλ συλλέγει τα υλικά του: Τα αγκάθα και τα δηλητηριώδη μανιτάρια.  Έτοιμο και το καζάνι για να παρασκευάσει τη σκόνη του. 
Γιάννος: Αφού μάζεψε τα υλικά του, ο Ζηλ ετοιμάζει τη σκόνη του μέσα στο εργαστήριό του. Τα αγκάθια πέφτουν στο καζάνι.
Στέφανος: Ο Ζηλ, έτοιμος για τις επισκέψεις του
Μαρία-Χριστίνα: Στο εργαστήριο του Ζηλ. Δηλητηριώδη μανιτάρια και αγκάθια στα ράφια, αλλά και ένα επιπλέον υλικό: δηλητηριώδες ποπ-κορν! Και η σκόνη έτοιμη.
Τζωρτζίνα: Αριστερά η οικογένεια του Μελή, αφού το πρόβλημα έχει λυθεί. Δεξιά το εργαστήρι του Ζηλ με τα "καυτερά" (δική της η έκφραση)
Τζωρτζίνα: Ο Ζηλ στο εργαστήριό του, με τον πάγκο εργασίας κι ένα παράθυρο.
Κωνσταντίνος: Ο Ζηλ βρήκε και έναν κορωνοϊό (!) και θα τον βάλει κι αυτόν στη σκόνη του (Εκσυγχρονισμός και "αύξηση" των υλικών!)
Χρήστος: Ο Ο Ζηλ, με τη μαύρη τσάντα του, έτοιμος να ξεκινήσει για τα σπίτια όπου υπάρχουν αδέλφια.
Δέσποινα: Ο Ζηλ με την τσάντα του γεμάτη, έχει φτάσει νύχτα έξω από το σπίτι του Μελή.
Δέσποινα: Η οικογένεια του Μελή. Χαρούμενοι όλοι επειδή νίκησαν τον Ζηλ
Εφραίμ: Ο Ζηλ στο εργαστήριό του ετοιμάζει τη σκόνη
Εφραίμ: Ένα σύγχρονο εργαστήριο για τον Ζηλ: Πάγκος εργασίας με κουμπιά για να ρίχνει και να ανακατεύει αυτόματα τα υλικά του και ένα τηλεσκόπιο για να παρακολουθεί τις νέες γεννήσεις σε κάθε οικογένεια!

Οι συνταγές των παιδιών για το γλυκό της αγάπης της οικογένειά τους:

Κωνσταντίνος:

Ο μπαμπάς: ένα μεγάλο φιλί

Η μαμά: μια αγκαλιά κι ένα χριστουγεννιάτικο τρίγωνο από χρυσόσκονη

Ο αδελφός μου: αγάπη

Εγώ: μια τούρτα όμορφη, με σοκολάτα, βανίλιες και κεράσια.

Ζωή:

Ο μπαμπάς: ένα ουράνιο τόξο

Η μαμά: φιλιά, αγκαλιά και τριαντάφυλλα

Η αδελφή μου: αγάπη

Εγώ: ζαχαρωτά και ένα ροζ λουλούδι

Εφραίμ:

Ο μπαμπάς: μερέντα, ένα φιλί και μια αγκαλιά

Η μαμά: μια μεγάλη αγκαλιά, φιλιά και ένα τρουφάκι με σοκολάτα

Η μεγάλη μου αδελφή: μια αγκαλιά

Ο μεγάλος μου αδελφός: ένα ωραίο παραμύθι

Η μικρή μου αδελφή: μια αγκαλιά, ένα φιλί και ένα ζαχαρωτό αρκουδάκι

Εγώ: ένα ροδάκινο, μια χιονόμπαλα και ένα φιλάκι μικρούτσικο

Τζωρτζίνα:

Ο μπαμπάς: Μια καρδιά

Η μαμά: ουράνια τόξα και πεταλούδες που τα φτερά τους να είναι από λουλούδια

Εγώ: κανέλα, ζάχαρη, αλεύρι, γάλα, καραμέλες χρυσές, μια καρδιά από μαργαρίτες και φιλιά

Μάνια:

Ο μπαμπάς: πατατούλες τηγανητές και μια φωτογραφία που θα είμαστε όλοι μαζί σε ένα λιβάδι με λουλούδια

Η μαμά: ένα αυτοκόλλητο που να έχει επάνω όλη την οικογένειά μου και ένα παγωτό με γεύση βανίλια

Ο αδελφός μου: ένα φιλάκι

Εγώ: ζαχαρούλα, κρέμα, μια ροζ κορδέλα λίγη σοκολάτα και για στολίδι μικρά πεταλουδάκια

Μιχάλης:

Ο μπαμπάς: μερέντα που θα έχει φτιάξει μόνος του

Η μαμά: μέλι, σοκολάτα και ένα λουλούδι, αυτό που κάνει τους ηλιόσπορους

Ο αδελφός μου: μια καρδούλα από κεράσια

Η αδελφή μου: μακαρόνια με κιμά

Εγώ: ωραία λόγια και πολλά ωραία παραμύθια

Μαρία-Χριστίνα:

Ο μπαμπάς: ένα ρόδι και φιλιά

Η μαμά: μια καρδιά από μπισκότο

Ο αδελφός μου: μια αγκαλιά και έναν ήλιο από ζάχαρη

Εγώ: ένα όνειρο που είδα ότι τους αγαπώ κι ένα δεντράκι στολισμένο για στολίδι

Δέσποινα:

Ο μπαμπάς: πορτοκάλια και μπανάνες

Η μαμά: μια αγκαλιά και έναν ανανά

H αδελφή μου: ένα κέικ και ένα λουλούδι από μπισκότα

Εγώ: μανταρίνια, ένα γλειφιτζούρι ζαχαρωτό, ένα χρυσό αστέρι και φιλιά για όλους

Χρήστος:

Ο μπαμπάς: φιλιά, αγκαλιές και βρόμη

Η μαμά: ζάχαρη, αλεύρι, μήλα, ένα αβγό και φιλιά

Εγώ: σύννεφα μπλε, ουράνια τόξα, ουρανό γαλάζιο, ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο από γλάσο και ένα ζαχαρένιο σπιτάκι

Στέφανος:

Ο μπαμπάς: κανέλα και μια αγκαλιά

Η μαμά: ζάχαρη και πολλές αγκαλιές

Η αδελφή μου: αλεύρι

Εγώ: κανέλα, ζάχαρη και εκατό μπισκότα καρδούλες

Γιάννος:

Ο μπαμπάς: πύργους από lego και μέλι

Η μαμά: κανέλα, μια τούρτα, μία λιωμένη μπανάνα και μια φωτογραφία από το σχολείο

Η αδελφή μου: μια αγκαλιά και ένα μπισκότο που να έχει σχήμα σκυλάκι

Εγώ: ένα πατίνι από βαμβάκι, ένα παγωτό με γεύση φράουλα και μια γατούλα από παραμύθι



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο: